Välfärdsteknik och digitala stöd
Välfärdsteknik är digital teknik som kan hjälpa äldre personer och personer med funktionsnedsättning att leva självständigt, känna sig trygga, aktiva och delaktiga i vardagen. Exempel är digital teknik är mobila trygghetslarm, tillsyn via trygghetskamera/sensor och läkemedelsautomater.
Välfärdsteknik kan man få som bistånd, genom förskrivning som hjälpmedel eller köpa dem själv på konsumentmarknaden. Nedan kan du läsa mer om den välfärdsteknik som finns tillgänglig i Lidköpings kommun.
Läkemedelsautomat
En läkemedelsautomat är en typ av minnesstöd som stöttar dig att ta dina läkemedel i rätt tid och som samtidigt ökar din självständighet.
Så fungerar det
En läkemedelsautomat placeras i ditt hem och hemtjänsten laddar den med dina läkemedel som ligger förpackade i dospåsar. När det är dags att ta ett läkemedel matar automaten ut rätt påse. Du får en påminnelse både med ljud och ljus. Om du trots påminnelser inte tar läkemedlet så går ett larm till vår Trygghetscentral som larmar hemtjänsten som då kommer och hjälper dig.
Läkemedelsautomater förskrivs av sjuksköterska i ditt hemvårdsområde.
Digital tillsyn via trygghetskamera/sensor
Du som har behov av tillsyn nattetid kan få tillsynen utförd digitalt för att inte bli störd av fysiska besök men ändå känna dig trygg.
Så fungerar det
Digital nattillsyn genomförs med kamera som även har inbyggda sensorer för att till exempel upptäcka fall. Trygghetskameran monteras i ditt hem och används bara vid de tillfällen som ni kommit överens om. Inga ljudupptagningar tas och inga bilder lagras. Om något avviker vid tillsynen sker ett fysiskt besök av nattpatrullen.
Digital tillsyn via trygghetskamera kan du få via biståndsbedömning. Du får den tillsyn som passar bäst utifrån dina behov.
Mobila trygghetslarm
Genom trygghetslarm kan du tillkalla hjälp om något akut skulle hända i eller utanför hemmet.
Så fungerar det
Stationära trygghetslarm fungerar för akuta situationer i hemmet, medan mobila trygghetslarm även fungerar utanför hemmet. Larmet bär du som ett armband eller runt halsen. Genom att trycka på larmknappen ringer du automatiskt upp Trygghetscentralen som vid behov kontaktar hemtjänstpersonal. Ibland kan man vara i behov av ett trygghetsområde som då larmar om man kommer utanför.
Mobila trygghetslarm kan du få via biståndsbedömning. Du får det trygghetslarm som passar bäst utifrån dina behov.
Digitala inköp av dagligvaror
Digitala inköp innebär att inköpet sker digitalt från en upphandlad butik en gång i veckan.
Så fungerar det
Hemtjänstens personal kommer hem till dig med en surfplatta. På surfplattan visas alla varor tydligt med bild, pris och innehållsförteckning. Du och hemtjänsten gör din beställning tillsammans.
Varorna levereras hem till dig med kyl- och frysbil. Om du inte kan öppna dörren eller packa upp varorna själv kommer du får hjälp. Varje månad får du en samlingsfaktura på dina inköp.
Digitala lås
Alla som har trygghetslarm får ett digitalt lås installerat. Det digitala låset gör att personalen kan öppna dörren med en digital nyckel.
Så fungerar det
Ytterdörrens vanliga låscylinder behålls men den kompletteras med en funktion för öppning med digital nyckel. Systemet registrerar vem som öppnar och stänger dörren och när det sker.
Det digitala låset förenklar också för personalen som inte behöver lägga restid på att hämta nycklar inför besök, till exempel vid larm. På så sätt kan personalen snabbare hjälpa dig när du behöver det.
Mobil dokumentation och digital signering
Personalens mobiltelefon är ett viktigt arbetsverktyg. I mobilen ser de dagens planering och information om den plan som beskriver vilket stöd du ska få. Personalen använder också mobilen för att dokumentera vad som har gjorts och för att signera hälso- och sjukvårdsåtgärder.
I mobilen finns även appar med filmer och instruktioner som hjälper personalen att ge dig trygg och säker omsorg.
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: socialvalfard@lidkoping.se