Lidköping ökar - 82 personer fler i Lidköping under 2023

Drönarbild över Lidköping

Det bor nu 40 539 personer i Lidköping. Totalt under 2023 har kommunens befolkning ökat med 82 personer sedan 31 december 2022. Det är något lägre än vad befolkningsprognosen för 2023 förutspådde. Siffror som framkom när SCB nu publicerat befolkningsförändringar för helåret 2023.

Att Lidköping ökar sin befolkning trots ett lågt barnafödande är glädjande. Ökningen sker tack vare att ett positivt flyttnetto, det flyttar in fler till Lidköping från såväl länet, riket som utlandet än vad som flyttar ut.

Utflyttning sker främst i åldrarna 20 - 24 år. Många flyttar för studier eller jobb på annan ort.

Inflyttarna finns främst i åldrarna 35 – 44 år. Det är positivt då det är invånare i arbetsför ålder som kommer till vår kommun med kompetens och livserfarenheter som bidrar till vår fortsatta utveckling. Troligtvis är en hel del återvändare.

På riksnivå har Sverige den lägsta folkökningen på 22 år och den lägsta fruktsamheten (antal barn ber kvinna i fruktsam ålder) sedan Scb började mäta i mitten av 1700-talet. Lidköping står sig väl jämfört med många andra kommuner.

Här kan ni läsa mer om befolkningsförändringarna på riksnivå, där låg befolkningsökning och rekordlåg fruktsamhet är temat:

Lägsta folkökningen på 22 år (scb.se) Länk till annan webbplats.

Sidansvarig: kommunstyrelsensverksamheter@lidkoping.se