Platsvarumärket Lidköping vid Vänern

Lidköpings platsvarumärket är "Lidköping vid Vänern".

Varför ska man ha ett platsvarumärke?

Platsvarumärket berättar vad Lidköping har att erbjuda för den som vill besöka oss, flytta hit eller etablera sitt företag eller sin verksamhet.

Målet är att vi kontinuerligt ska öka kännedomen om Lidköping och vad vi har att erbjuda.

Ju fler som använder platsvarumärket och det material som hör till, desto större genomslagskraft blir det!

Våra kärnvärden - vattnet, livet, drivet

Den kanske starkaste "markören" för Lidköping är vårt sjönära läge vid Vänerns södra strand, men även den anrika, historiskt välplanerade fina staden med torget och rådhuset i centrum, men också såklart alla handlingskraftiga människor som bor och verkar här.

Allt detta har sammanfattats i tre ord som vi kallar för - kärnvärden,

Vattnet!
Livet!
Drivet!

Kärnvärdena beskriver vad Lidköping står för. De är valda utifrån den känsla och bild av Lidköping vi vill ska avspegla sig i all gemensam kommunikation. Till varje kärnvärde finns en beskrivning. Du kan använda de precis som de är eller som inspiration när du skriver egna texter.

Meningen är att de ska vara lätta att komma ihåg och ha med sig när man ska svara på frågan ”Vad är det som är så speciellt med Lidköping?"

Vattnet ”Skärgården runt hörnet”

Närheten till öppet vatten och en kustremsa lika lång som Hallands ger ger livskraft åt stad, landsbygd och invånare, skapar attraktiva boendemiljöer och präglar populära utflyktsmål som Läckö slott, Spiken och biosfärområdet vid Kinnekulle. Att med staden i ryggen blicka ut över ett friskt innanhav är lika rofyllt som energigivande. Och att ge sig ut i skärgården är en älskad och lättillgänglig upplevelse för alla Lidköpingsbor.

I korthet: Friskt innanhav, tusentals öar och obruten horisontlinje. I Lidköping har du skärgården runt hörnet, var du än befinner dig.

Livet ”Småstadspuls”

Lidköpingsbornas hjärtan klappar för sin stad. Nyinflyttade, hemvändare och invånare sedan generationer möts på gator och torg, i charmiga butiker och på prisbelönta restauranger. Det moderna stadsbiblioteket lockar vetgiriga varje dag, torghandeln är en levande tradition, kaféerna ligger tätt, utbudet av kultur- och idrottsevenemang är rikt och boendealternativen är lika många som varierade. En atmosfär som får många besökare att återvända, inte sällan för gott.

I korthet: Tillräckligt stor för ett inspirerande utbud, och tillräckligt liten för att alltid kännas välkomnande. Staden Lidköping bjuder på ”småstadspuls” av bästa sort.

Drivet ”Engagerade invånare – framgångsrik kommun”

Lidköping drivs av engagemang och entreprenörsanda, djupt rotat i vår västgötska själ. Rörstrandsområdet mitt i stan är ett tydligt exempel, där skaparlusten lever vidare i en mångfald av små- och medelstora företag. Landsbygden är grogrund för många näringsidkare inom bland annat konsthantverk, mat och miljöteknik. Kommunens goda ekonomi möjliggör bästa tänkbara medborgarservice, som bra skolor, aktiva idrottsföreningar och en omfattande kultur- och fritidsverksamhet. Det är några av alla bevis på vår förmåga att få saker som bör ske, att verkligen hända.

I korthet: Framåtanda i kombination med gynnsamt företagsklimat och god kommunal ekonomi – i Lidköping blir vision gärna verklighet.

När vi vill sammanfatta alla våra tre kärnvärden i en kort text

I Lidköping, mitt emellan skärgård och landsbygd, lever alla nära vardagen och nära varandra. Samtidigt finns det gott om rum för både människor och företag att växa. Livskvalitet, småstadspuls och framåtanda mixas med ett hållbart tänkande, en välmående kommun och bästa tänkbara medborgarservice.

Logotyp

Den stora skillnaden mellan kommunens logotyp och platsvarumärkets logotyp är att det kan användas av alla som vill marknadsföra Lidköping. Det kan vara företag, föreningar, organisationer och privatpersoner eller kommunen själv. Logotypen kompletterar kommunens organisationslogotyp. Den ska alltså inte användas istället för logotypen med Rådhuset och vågen.

Bildtexter

Nedan följer exempel på bildtexter skrivna för de respektive bildtyperna. Du kan använda dem precis som de är eller som inspiration till egna bildtexter. Försök att alltid väva in ett eller flera av våra kärnvärden i dina texter.

Vattnet

  1. I Lidköping har du skärgården runt hörnet. Här är bad och båtfärd alltid nära, horisontlinje och sol aldrig långt borta.
  2. Nyrökt fisk i Spiken, promenad runt Läckö slott eller en sommarkväll vid Lidan – glittrande vatten höjer Lidköpings utflykter till upplevelser. Testa själv!

Livet

  1. Västergötlands skafferi bjuder på fikastund och avsmakningsmeny, närodlat och långkok, nyfångad öring och nyplockad ramslök. Gärna på någon av de fem restaurangerna nämnda i White Guide. Välkommen till bords!
  2. Hus i villastaden, nybyggd lägenhet, sjönära radhus eller gård på landet? I Lidköping finns alla slags drömboenden. Och fler blir det! Här byggs flera bostäder än i andra jämnstora kommuner.

Drivet

  1. Har du planer på att förverkliga en idé? Prata gärna med något av alla 4000 företag och organisationer i Lidköping som redan gjort det. Du hittar dem via vårt företagsregister eller via Näringslivet i Lidköping. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  2. Vi har bestämt oss: Lidköping ska välkomna många fler invånare och samtidigt erbjuda ännu högre livskvalitet än idag. Driv och framåtanda dygnet om, någon?

Sammanfattande bildtext

I Lidköping, mitt emellan skärgård och landsbygd, lever alla nära vattnet, nära vardagen och nära varandra. Samtidigt finns gott om rum för både människor och företag att växa! Livskvalitet, småstadspuls och framåtanda mixas med ett hållbart tänkande, en välmående kommun och bästa tänkbara medborgarservice.

Ladda ner material

Alla får använda det

För att beskriva Lidköping finns det färdiga texter, bilder och en ny symbol. Materialet får användas av alla som vill lyfta fram Lidköping på olika sätt, föreningar, företag, organisationer och invånare. Ju fler som använder materialet, desto större genomslagskraft blir det.

Logotypen får inte användas i sammanhang som kan anses kränkande, störande eller stötande. Ska logotypen användas i kommersiellt syfte på produkter, säljbrev eller liknande måste kommunen kontaktas för godkännande.

Märket

Här kan du ladda ner märket i det format som passar dig bäst.

Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
logo_lvv_2f.eps Eps, 763.1 kB. 763.1 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv_4f.eps Eps, 763.4 kB. 763.4 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv_4f_pantone.eps Eps, 1.2 MB. 1.2 MB 2021-06-04 08.00
logo_lvv_sv.eps Eps, 763.5 kB. 763.5 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv_vit blått D.eps Eps, 768.5 kB. 768.5 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv_vit.eps Eps, 753.5 kB. 753.5 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv1rad_2f.eps Eps, 538.2 kB. 538.2 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv1rad_4f.eps Eps, 537.9 kB. 537.9 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv1rad_sv.eps Eps, 537.3 kB. 537.3 kB 2021-06-04 08.00
logo_lvv1rad_vit.eps Eps, 533.4 kB. 533.4 kB 2021-06-04 08.00
Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
logo_lvv_2f.png Png, 28.8 kB. 28.8 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv_4f.png Png, 28.9 kB. 28.9 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv_sv.png Png, 28.6 kB. 28.6 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv_vit.png Png, 26.7 kB. 26.7 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_2f.png Png, 13.5 kB. 13.5 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_4f.png Png, 13.5 kB. 13.5 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_sv.png Png, 13.2 kB. 13.2 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_vit.png Png, 12.4 kB. 12.4 kB 2021-06-04 08.02
Filer tillgängliga för nedladdning
Ikon som illustrerar filtyp Filnamn Filstorlek Datum fil laddades upp
logo_lvv_2f.jpg Jpg, 222.3 kB. 222.3 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv_4f.jpg Jpg, 224.9 kB. 224.9 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv_sv.jpg Jpg, 207.7 kB. 207.7 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_2f.jpg Jpg, 112.1 kB. 112.1 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_4f.jpg Jpg, 113.6 kB. 113.6 kB 2021-06-04 08.02
logo_lvv1rad_sv.jpg Jpg, 104.8 kB. 104.8 kB 2021-06-04 08.02

Vattnet

Livet

Drivet

Är du intresserad av bilder som rör drivet kontaktar du kommunikationsenheten, e-post: kommun@lidkoping.se

Marknadsföring på kommunens infartsskyltar

För att marknadsföra varumärket Lidköping vid Vänern och det utbud av evenemang som ges i kommunen finns två digitala infartstavlor vid infarter från väg 184 och väg 44. All publicering på infartsskyltarna är kostnadsfri för att alla arrangörer ska ges samma möjlighet till exponering. Det går inte att köpa en exponering på skyltarna.

Kommunens Kontaktcenter ansvarar för uppdatering och produktion av bilder med budskap. De bedömer tillsammans med kommunens kommunikationsenhet vilka budskap som ska marknadsföras på tavlorna. Evenemang som arrangeras av kommunens egna verksamheter och föreningar prioriteras före privata evenemang.

Krav för att evenemang ska kunna visas på skyltarna

  • är av ett större allmänt intresse (evenemang endast för särskilt inbjudna kan bli aktuellt om evenemanget är av stort medialt intresse)
  • stärker Lidköpings varumärke
  • inte exponerar politiska eller religiösa budskap
  • finns med i Destination Läckö-Kinnekulles evenemangskalender

Budskapens innehåll

  • riktar sig till genomresande, besökare och kommuninvånare
  • ska vara kort, enkelt och tydligt
  • ska innehålla namnet på evenemanget, datum och månad (om möjligt, beroende på budskapets längd, även plats för evenemanget)
  • bildbakgrunden ska ha koppling till evenemangets plats där detta är möjligt
  • ska stärka varumärket Lidköping, såväl som plats som för kommunen som organisation
  • kan vara kommunala utmärkelser, kris- och samhällsinformation
  • kan vara gratulationer till tävlande i idrottsföreningar med anknytning till Lidköpings kommun
  • får inte göra reklam för företag eller produkter (undantag är evenemang i Sparbanken Lidköping Arena som har egen profil)
  • får inte innehålla telefonnummer eller webbadresser
  • ska följa riktlinjer från Länsstyrelsen och Trafikverket

Anmäl ditt evenemang

Evenemang som vänder sig till en större publik kan anmälas till kommun@lidkoping.se

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?



Hur nöjd är du med sidans innehåll?

Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Tack för ditt svar!

Hur nöjd är du med sidans innehåll?






Kan du utveckla ditt svar lite mer?

Vi vill gärna att du förklarar vad du saknar eller vad som inte stämmer för att vi skall kunna blir bättre på att ge dig korrekt information. Din kommentar blir en allmän handling och kan komma att läsas av andra. Undvik att skicka in känsliga personuppgifter. Vi hanterar alla eventuella personuppgifter enligt GDPR.

Observera att vi inte besvarar frågor om kommunens verksamheter denna väg. Här tar vi endast emot synpunkter på aktuell webbsida du besöker. Frågor om våra verksamheter hänvisas till vår e-tjänst Tyck till om kommunen.

Får vi kontakta dig (frivilligt)?

Skriv in den e-postadress vi kan nå dig på. Vi kontaktar dig enbart om vi behöver ställa kompletterande frågor rörande din feedback ovan.

Har du synpunkter på service och tjänster?

Läs om hur du lämnar synpunkter på kommunens service och tjänster.

Informationen skickas...

Tack för att du hjälper oss att göra kommunens webbplats bättre!

Publicerad:

Senast uppdaterad:

Sidansvarig: kommunstyrelsensverksamheter@lidkoping.se